nimaih

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2018

Sjukdomen Bipolär

Av Nimaih Izabelle Persson - 24 oktober 2018 21:14

Hej alla


Jag vill gärna dela med mig om hur jag har det och tänkte att jag lättare ska förstå mig själv är i genom att läsa och utfoska min om min sjukdom jag har två länkar jag kan dela med mig.


Den största myten med bipolaritet som folk inte har tänkt på eller visste om detta!


https://sv.wikipedia.org/wiki/Bipol%C3%A4r_sjukdom?fbclid=IwAR3YTTw7xy5m3_BAZfnUBs1FYkKZE2wF0iLCug0BwIXFo5Lf4LnxDdGKKaI


Bipolär sjukdom (även bipolärt syndrom eller manodepressiv sjukdom) är en psykisk sjukdom som periodvis förhöjer stämningsläget till mani eller lindrigare hypomani. Samma individer drabbas vanligen också av allvarliga depressioner men symtom på depression kan även förekomma i maniska perioder, alternativt kan episoderna vara blandade med intensiva och snabba växlingar mellan dessa lägen.

Symtomen blir vanligtvis svårare med tiden och utan behandling riskerar den sjuke kroniska funktionsnedsättningar. Med förebyggande medicinering är prognosen god. Många är symptomfria i flera decennier och mellan sjukdomsperioderna (skoven) fungerar individen vanligtvis normalt. Förloppet påverkas av yttre faktorer som miljö och stress. Mellan 1 och 3 procent av befolkningen drabbas av bipolär sjukdom. Många insjuknar första gången när de är mellan 15 och 30 år. Ärftlig belastning är den viktigaste riskfaktorn. Bipolär sjukdom och schizofreni har delvis en gemensam genetisk bakgrund. Bipolär sjukdom är lika vanlig hos män som hos kvinnor men fler kvinnor än män drabbas av unipolära depressioner.

Sjukdomen delas in i bipolär I, bipolär II, cyklotymi och andra typer efter hur stämningsläget förändras. Hypomani utmärker typ II som relativt sällan utvecklas till typ I med svåra manier. Milda manier går ofta med känslor av upprymdhet och välmående. Allvarliga manier leder inte sällan till sjukhusvistelse och psykoser. Världshälsoorganisationen (WHO) räknar bipolär sjukdom till en av de tio mest handikappande sjukdomarna.

Mani har flera etymologier, inklusive mania (μανια), stor psykisk vånda och manos (μάνος) som kontextuellt kan betyda ett överdrivet avkopplat sinne eller fri själ. Svåra depressioner kallas även melankoli som är en sammansättning av grekiskans melas (μελας) som betyder svart, och chole (χολη) som är galla. I antikens Grekland ansågs tillståndet mellan mani och melankoli vara en förutsättning för kontakt med gudarna och artistisk inspiration. Den tyske psykiatern Emil Kraepelin myntade i slutet på 1800-talet begreppet manodepressiv sjukdom som även inkluderade återkommande depressioner som inte växlade till manier. Hans koncept återaktualiseras idag eftersom stämningslägets cykler mer än poler anses vara sjukdomarnas främsta gemensamma nämnare.


https://stegforhalsa.se/den-storsta-myten-med-bipolaritet/?fbclid=IwAR2njkwoh0sTzOY1nCDBSwsNtdzVametqReuM--iJvGpkfFAwm3Fdjq7_zQ


Jag har även depression:

 

Fakta:


Alla har upplevt nedstämdhet någon gång. Symtom som nedstämdhet, ångest, håglöshet, självkritik, koncentrationssvårigheter och sömnsvårigheter kan vara tecken på depression. Liknande symtom kan uppstå som en naturlig reaktion på händelser i livet som sjukdom, dödsfall, eller separationer. Depression är folksjukdom som ökar i vår tid och som innebär ett stort lidande för den drabbade.

Någon klar gräns mellan vanlig nedstämdhet och depression finns inte, men vid depression är besvären varaktiga och gör det svårt att fungera i vardagen. De flesta som har depression vet inte om det själva, utan söker hjälp för annat som smärtor eller sömnproblem.


Min sjukdom är känd för hurmörsvänginga vilket är jätte jobbigt och svårt att få min vardag att funka   

För mina tankar och känslor går nästan aldrig i hop vilket är väldigt frustrerade! jag är också väldigt inåtrikad vilket dumt för jag tar åt mig mycket och då tar på mig om det är nått dåligt och jag saknar själv känsla som jag inte har en aning om hur det ska går till? men någonstans måste jag börja med, yoga och mindfulness sägs att det är det  bästa för att älskar sig själv och mår bra   jag börjar nu med en gång!!! Peace and love

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2018
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards